dietprojektet.blogg.se

Sex månader - sex dieter - en vegetarian.

Varför?

Publicerad 2013-09-09 03:44:17 i Bakgrunden,

Som lovat; hur kom jag fram till att jag skulle genomgå det här "lilla" projektet?
 
 Jag kan ju börja med att säga att jag aldrig brytt mig om mat, har aldrig haft ett intresse av det (varken att laga eller äta). Jag är uppvuxen på potatis, kotletter och brunsås, snabbmakaroner och köttbullar, pannkakor samt pommes frites med korv. Som många andra Svenssons (jag heter inte Svensson), antar jag. När jag var arton flyttade jag hemifrån, och även då blev det mycket vit pasta, pommes och potatis. Sen jag var 16 har jag dock inte ätit kött, utan quorn- och sojaprodukter. Som lat tonåring blev det också ett gäng falafeltallrikar och dylikt, samt mycket godis och chips. Chips var jag i princip beroende av under en lång tid, men känner mest att det är äckligt nu, och godis smakar ju faktiskt bara socker.
 Men iallafall, förra sommaren åkte jag till Gotland och jobbade där i några veckor, och träffade ett gäng helt underbara människor. En av dem var Josefin. Denna unga fröken tränade för egen hand ute på garageinfarten alternativt i trädgården varje dag, och hon åt flera gånger om dagen, jag visste inte att man kunde äta så mycket gröt! Man kan säga att hon var min raka motsats; jag åt bara en gång om dagen och jag var inte med på en tiondel av gymnastiklektionerna under hela min skolgång!
 Jag ska inte sitta här och påstå att jag minns exakt vad hon åt, men efter den resan har jag inte ätit vit pasta (förutom kanske tre gånger när jag ätit ute). Den vita pastan byttes mot fullkornspasta och det vita riset byttes ut mot råris. Sen hände det inte så mycket förrän i våras, då jag, av skäl jag inte vill gå in på, gick ner väldigt mycket i vikt (två klädstorlekar) på bara några veckor. Det tog ett tag tills jag insåg hur mycket jag faktiskt gått ner, och ska jag vara ärlig så ser jag nog inte riktigt det andra ser fullt ut än. Nu vill jag iallafall inte gå upp de där kilona igen, utan jag fick istället en sporre, insåg hur obekväm jag varit med min kropp, att jag varit det i hela mitt liv. Dags att göra något åt det!
 Så jag började läsa på lite om kost, bytte ut fullkornspastan mot råriset, började äta mer grönsaker och började även äta fler gånger om dagen. Nu äter jag alltid frukost, och försöker bara köpa ekologiskt. Det där råriset gick över till bulgur ett tag, men i ett par veckor nu har jag ätit väldigt lite kolhydrater och hållit mig till diverse quorn och en sjuhelsikes grönsaker. Jag äter, seriöst, en avokado om dagen, och varje dag börjar med turkisk yoghurt, müsli och frukt och/eller bär. Mina nya beroenden är cashewnötter och kokoschips. 
 Den här veckan har jag dock inte ätit så bra; en fryst pizza uppvärmd i ugnen i torsdags kändes som betong i magen, den vegetariska lasagnen jag åt på stan i fredags gav mig magknip och vi ska inte gå in på de där chipsen jag satte i mig ikväll! Två ord; Aldrig. Mer.
 
Så. Med tanke på hur jag ätit de senaste veckorna, har jag beslutat mig för att ta LCHF som den första dieten i detta lilla projekt. Vilka resterande fem dieter blir och när bestämmer jag snart.
 
Jag skulle nog skrivit det här lite tidigare under dagen känner jag just nu, men jag hoppas att det inte är jätteluddigt, att iallafall någon förstår och känner att hen vill följa med på den här lilla resan det ju faktiskt kommer bli.
 
 Yours truly, som nog är ganska korkad som ger sig på en sån här sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela